EX30 to mały elektryczny SUV, najnowszy i jednocześnie najmniejszy model w ofercie marki Volvo. Został od podstaw stworzony z myślą o napędzie elektrycznym, na płycie podłogowej SEA. Będzie dostępny z napędem na dwa i cztery koła, w dwóch wersjach silnikowych (272 i 428 KM) oraz dwóch wersjach akumulatora (49 i 64 kWh).
Samochód z największym akumulatorem może przejechać nawet 480 km na jednym ładowaniu. Najbardziej dynamiczna wersja ma dwa silniki i napęd na wszystkie koła, a rozpędza się do setki w zaledwie 3.6 sekundy. Model podstawowy, z jednym silnikiem, też nie należy do najwolniejszych, bo setkę uzyskuje po 5.7 sekundach.
Volvo EX30 został od podstaw stworzony z myślą o napędzie elektrycznym i wyposażony we wszystkie potrzebne technologie bezpieczeństwa. Samochód powstał na płycie podłogowej SEA, chińskiego koncernu Geely, jest jednocześnie pierwszym modelem Volvo, który z niej korzysta.
EX30 otrzymał bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa, łącznie w samochodzie umieszczono 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie, które między innymi wykrywają kierowcę i pasażera. Samochód ma także system zapobiegający otwarciom drzwi, gdy obok samochodu przejeżdża rowerzysta lub inny pojazd.
W najmniejszym Volvo nie znajdziemy LiDAR-u, ale auto ma niemal wszystkie systemy zapobiegające kolizjom z innymi pojazdami, we wszelkich możliwych scenariuszach drogowych (skrzyżowania, wyjazd z parkingu, niezamierzone zjechanie na przeciwległy pas ruchu itp.).
Samochód dostępny będzie w trzech wersjach.
Volvo EX30 Single Motor - to model z jednym silnikiem o mocy 272 KM (200 kW), rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5.7 sekundy. Ma najmniejszy akumulator (49 kWh) i najmniejszy zasięg, wynoszący 344 km.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range - to model z identycznym pojedynczym silnikiem o mocy 272 KM, ale jest trochę bardziej dynamiczny, do setki dochodzi w 5.3 sekundy. Ma większy akumulator (64 kWh), dzięki któremu może przejechać nawet 480 km, bez konieczności ładowania.
Volvo EX30 Twin Motor Performance – to model z dwoma silnikami o łącznej mocy 428 KM (315 kW) i większym akumulatorem (64 kWh). Może na jedynym ładowaniu przejechać niewiele mniej niż "Extended Range", bo nawet 460 km. Dzięki dwóm silnikom i napędowi na wszystkie koła (AWD), jest to wersja najbardziej dynamiczna, od zera do setki rozpędza się w zaledwie 3.6 sekundy.
Prędkość maksymalna dla wszystkich modeli wynosi 180 km/h.
Volvo EX30 - porównanie wersji
Cena Volvo EX30 zaczyna się od około 170 tyś. zł. Tyle zapłacimy za wersję "Single Motor" z napędem na tylne koła, akumulatorem 49 kWh i silnikiem o mocy 272 KM.
Autor: Parasol (ZeroAuta.pl)
Źródło informacji i zdjęcia: Volvo Cars